{.. Mesir Bumi Anbia ..}

Mesir..
salah satu negara dalam rantau Timur Tengah..
negara yg dikelilingi oleh Laut Mediterranean disebelah Utaranya..
manakala disebelah Timurnya adalah Laut Merah..

Mesir terkenal dgn Piramid..Sungai Nil & Firaun..
jika sebut salah satu daripadanya..
pasti ramai yg tahu itu adalah simbol bg negara Republik berkenaan..
tapi ramai yg tdk tahu apa yg ada di dalam negara itu..
dari segi cara hidup mereka..
pemikiran mereka..
pemakaian mereka..
ilmu mereka..
dan rahsia disebalik pergolakan mereka..

Bangsa Arab..adalah antara bangsa yg ganas..
terkenal diseluruh dunia dgn sifat ganas mereka itu..
mmg diakui..itulah sikap mereka..
cepat marah..suka gaduh..
sukar nak bertolak ansur..

hari pertama sy tiba di bumi Anbia itu..
bas yg ktorg naik dilanggar oleh sebuah kereta yg saiznya 4x lebih kecil dari bas tu..
dalam keadaan lalu lintas yg jamm..
tiba2 kereta tu memecut dari belakang kemudian meluru ke bas yg ktorg naik..
cermin depan kereta tu pecah habis sblm langgar badan bas..
Allah..menakutkan sebenarnya..
cermin tu pecah dpn mata sy dan melanggar bahagian bawah bas yg ngam2 bwh kaki sy..
Alhmdulillah..kami semua selamat..
tiada kecederaan termasuk pemandu kereta tu walaupun keretanya rosak teruk..

kalau org Malaysia..mereka akn bincang & kata sepakat diputuskan..
samada yg melaggar tu membayar ataupun claim dgn insurans..
tapi di Mesir..
lepas accident kereta..
kalau tak pemandu & penumpang tak cedera teruk..
dorg akan gaduh..
dorang gaduh punya gaduh..
gaduh bagai nak rak..
gaduh mulut jalah..perang mulut bak kata org melayu..
last2..bubar macam tu ja..tanpa ada kata sepakat..
siapa bayar?
siapa nak baiki??
takda..pandai2 empunya keretalah..
see??
lihat cara hidup mereka..
ce anda fikir & ulas pd diri anda sendiri..

Mesir..
dlm byk2 negara..
Mesir negara yg dipilih oleh Allah utk disebut didlm Kalam suciNya..
yakni Al-Quran..
"Masuklah kamu ke negeri Mesir,
nescaya kamu aman"
sungguh dalam maksud firman Allah itu..
Benar!! nescaya kita aman..
jika lihat dari luaran..
ya!!Mesir sedang bergolak..
tapi lihatlah dalamnya..
pabila kamu telah masuk ke negara itu..
barulah anda mengerti keamanan apa yg Allah maksudkan..

negara di mana turunnya pelbagai ilmu..
Matematik..Perubatan..Ilmu Agama..Arkitek.. & etc..
pembinaan Piramid mengaitkan 2 jenis ilmu..
iaitu Matematik & Arkitek..
kenapa matematik??
kerana..jika tdk melibatkan matematik..
berkemungkinan runtuh piramid yg gah di Bandar Giza itu..

Sungai Nil..
air sungai yg mengalir dari 2 batang sungai yg berbeza..
iaitu Sungai Nil Biru & Sungai Nil Putih..
kemudian bercantum di ibu negara Sudan dan membentuk sebatang Sungai Nil ..
dari situlah Sg.Nil ini kemudiannya masuk ke Mesir..
sungguhpun Sg.Nil itu antara sungai kebanggaan dunia..
disebut-sebut ramai..
tapi ketahuilah..
yg tahap bersih sungai itu sgt rendah..
Sg.Nil tu antara sungai terkotor di dunia..
Professor universiti tempatan Mesir sendiri mengakui
yg sungai kebanggaan negara mereka itu mempunyai beribu dan mgkin berjuta jenis bakteria..
kalau kita sentuh airnya..
takkan boleh bersih dengan hanya 3-4 cucian..
kenapa jadi begitu??
Allahualam..
Sg.Nil di petang hari..view from Mansoura..



Sejarah Mesir terkenal dgn seorang pemimpin yg zalim..
iaitu Firaun..
sejarahnya ada dipelajari dlm subjek sejarah tahap menengah ats..
senior2 Mesir selalu sebut..
"kat mesir ni..kita boleh jadi antara 2 org..
samada nak jadi Firaun ataupun Nabi Musa"
1st time dengar agak blank..
tapi....
cuba anda fikir..
kenapa kata2 macam tu boleh ada..
sbb pelbagai jenis ilmu agama kita boleh cari kat bumi Mesir ni..
jika kita belajar ilmu agama
kemudian menghayatinya juga mengamalkannya..
maka kt akn pulang ke Malaysia dgn sifat2 Nabi Musa yakni hamba yg baik..
jika tdk..maka kt akn pulang sebagai Firaun yg keji dan zalim..
oleh itu..pilihlah anda nak jadi seperti siapa..
Firaun??
ataupun Nabi Musa??

sekarang ni..
Kementerian Pendidikan Malaysia sdg buka permohonan
perpindahan ke IPT Malaysia tuk pelajar2 Mesir..
in syaa Allah kalau ada rezeki..
dapatlah berpindah ke negara tercinta ni kan..
walaupun hati berat nak transfer..
namun ingatlah..
Redha Allah terletak pada redha ibu bapa..

rindu Mesir & aura tarbiahnya..
miss my beloved housemates..
kini..masing2 sdg membawa ke haluan masing2..
dulunya..susah senang sama2..
kehulu kehilir pasti kelihatan ber-5..
kini..
Huda Fawwaz di Mahsa University..
Azreen Sham pula UniTEN..
Fathia Edora pula di MSU..
tinggallah sy dan Bella masih cuba mengorak semula langkah kami..

semoga berjaya sahabat2ku sekalian..
semoga Allah membantu kita..
<\_|_| 1

my housemates & premed housemate - Amira Aqilah..


Comments

Popular posts from this blog

[.. Misi Tawan Kinabalu 2 ..]

[.. Lazy Eye ..]

[.. Misi Tawan Kinabalu ..]